Friday 30 November 2012

Marah?? When anger conquers you..

Marah?? Rasanya semua orang pernah marah bukan.. Pernah seorang cikgu saya berkata bahawa,marah itu gila sementara.. haha.. Betul bukan?? Bila kita sudah selesai marah,then kita mulai waras,kita akan mula terfikir..apa yang aku sebut tadi...keterlaluan ke..melukakan hati sesiapa tak...kesiannye dia kena marah dengan aku.. Kemudian bermula lah episod penyesalan..

    Walaupun perasaan marah tidak elok,namun kadang kala memendam perasaan marah itu lebih menyakitkan.. Pengakuan peribadi.. Saya pernah berusaha untuk tidak memendam perasaan marah lagi..because it is just too much.. Saya kena marah juga.. Tapi masalahnya,bila saya marah tersangat-sangat.. I'll tend to cry.. Seluruh badan bergetar..jantung berdegup laju.. Nak keluar suara untuk marah pun tak boleh.. Hurmm..macam mana nak marah ni..

     Memang marah perasaan yang tak elok.. namun jangan lupa..ada juga marah yang elok.. Contohnya..untuk menyedarkan. Tapi kena ada self-control..kena control degree marah.. hehe..itu yang sukar.. "SELF-CONTROL"... Apa pun..get mad,then get over it...

Tips untuk conquer marah in my perspective..
1. Bila rasa nak marah tu..tarik nafas dalam-dalam..hembus perlahan-lahan..count to ten..and tell yourself.."please don't get mad..its okay..everything is okay.."

2. Bila terasa marah itu perlu..tenangkan diri..kawal diri dulu.. Then express your anger in a way which less hurt.. Contohnya,guna nada suara yang tegas (biar orang tahu kita tengah marah..hehe) tapi elak menengking..

3. Bila terasa nak marah..buatlah divertional therapy.. Contoh,pergi karaoke ke..main bola ke..exercise ke.. Tak lah melukakan sesiapa bukan..

4. Luahkan perasaan pada seseorang..sharing anger is half anger... hihik..

5. Bila terasa nak marah tu,ingatlah kita mungkin akan kehilangan orang tersebut disebabkan perkataan dan sikap kita..

6. Kalau orang itu layak untuk dimarah..I suggest..marah je lah.. Tak payah fikir lama-lama..just do it...

Marah memang susah untuk dikawal.. Sama ada kita mengawal amarah ataupun amarah yang mengawal kita.. Apa pun semuanya terletak pada tangan kita untuk memilihnya... Saya kalau marah..senang je nak detect..terus sampai ke muka..mata mula lah menjeling tajam... Just can't hide...

“Anybody can become angry — that is easy, but to be angry with the right person and to the right degree and at the right time and for the right purpose, and in the right way — that is not within everybody's power and is not easy.” 
― Aristotle


Don't hold to anger, hurt or pain.

No comments:

Post a Comment