Friday 7 December 2012

Matters of My Heart..

Bicara dari hati...

          Sejak dari dalam kandungan,kita sudah mulai mengenal susah payah.. Dari hari kita dilahirkan,kita berusaha untuk berjaya keluar sebagai "baby"..berusaha untuk mengeluarkan tangisan kita yang pertama untuk menutup foramen ovale..dan mencipta kitaran jantung yang normal dengan memisahkan oxygenated blood dengan deoxygenated blood..mencipta apgar score yang normal untuk bergelar baby yang sihat.. (Apa yang aku merepek ni..hehe...) Apa yang hendak saya katakan adalah..dari hari kita dilahirkan kita telah diuji sehinggalah sekarang..  kita berjaya melepasi segala halangan.. That is the prove that we are the champion for our own life...

          Sejak dari kecil kita mempunyai pelbagai impian..tapi perasan tak..semakin kita dewasa..impian tersebut semakin berubah dan menjadi kurang.. Like it or not..today is not the time to set a dream..but a time to face the reality.. Kadang kala bila saya berfikir,realiti saya tidaklah seindah yang saya bayangkan selama ini. This three years as a student nurse had teach me a lot.. 

          In study,honestly I'm entering my comfort zone.. Saya selesa sangat sampaikan momentum untuk study tiada.. Saya menemui pelbagai jenis ragam manusia sepanjang 3 tahun ini. Saya kenal pesakit yang menghargai kerja kami,kenal pesakit dan relatives yang memandang rendah kerja kami,kenal pelbagai ragam jururawat terlatih,sister,matron,pengajar dan student nurse.. Masing-masing memberi cabaran yang berbeza kepada saya. 

          Bila bercerita soal hati pula,kadang kala saya terfikir saya tersilap membuat pilihan.. Tapi soal hati mana boleh memilih.. di luar kawalan.. Dan semua orang pun mengatakan saya silap.. Tapi nak buat macam mana,hati ini degil.. Walaupun kadang kala,terasa hendak berputus asa dan letting everything go..tapi rasa sangat susah.. Rasa sangat letih bila tiada yang memahami.. Sedangkan rasa dalam hati ini sama seperti rasa dalam hati mereka.. Tiada yang berbeza.. Mereka yang sering membezakannya...

          Saya pernah terasa letih yang teramat sangat sampaikan saya hendak tidur dan tak perlu bangun balik.. World outside there are too cruel for me.. Namun di saat kita berputus asa,ingatlah balik pada wajah-wajah yang tak pernah berputus asa terhadap kita.. Yes... indeed life is so cruel sometimes..but there are still somebody longing for you.. Mummy..daddy..my life is to make both of you proud..to make both of you smile.. Kenneth,Lenny,Yne and Jamas.. You guys had taught me a lot about love beyond boundaries.. telah mengajar saya bagaimana rasa berkawan..makna teman.. Angela..my little sister mengajar saya erti semangat untuk hidup..ketabahan..di saat nothing seems to be right.. Sarra dan Avyn mengajar saya ikhlasnya sebuah tawa.. make me laugh for what so ever reason..

        Sebenarnya kehadiran insan-insan inilah yang menjadikan saya seorang pemenang.. Menang menghadapi cabaran hidup.. Dan saya bersyukur kepada Tuhan for giving them to me... Dear Lord..help me to be the best daughter,sister,friend and mother... This is the matters of my heart.. Anda pun mempunyai soal hati masing-masing.. Apa pun dalam hati anda..joy or burden.. Its part of life.. Learn and enjoy it.. we are the winner of our own life..

Life is a promise.. fulfill it..


No comments:

Post a Comment